Spoed

Ontstoken tandvlees

Hoe voorkomt u ontstoken tandvlees?

Met goede mondhygiëne houdt u uw tanden, kiezen en tandvlees gezond. U voorkomt daarmee ontstoken tandvlees (gingivitis) en u bevordert de genezing ervan. Poets preventief minstens tweemaal per dag uw tanden en tandvlees met een zachte tandenborstel en fluoridetandpasta. Reinig bovendien eenmaal per dag de ruimte tussen uw tanden en kiezen met ragers, floss, flosdraad of tandenstokers en poets daarna goed uw tanden.

Wat is de oorzaak van ontstoken tandvlees?

• Onvoldoende gebitsreiniging waardoor tandplak en bacteriën vrij spel hebben
  • Het tandvlees vergeten mee te nemen bij het 2x daags poetsen
  • Te hard en ruw tandenpoetsen
  • Gebruik van een te harde of vieze tandenborstel
  • Ruimtes tussen de tanden en kiezen niet reinigen (flossen of met een stoker)

Hoe gevaarlijk is ontstoken tandvlees?

Als u last heeft van rood, gezwollen tandvlees dat gemakkelijk bloedt tijdens het tandenpoetsen of eten en u doet daar niets aan, dan loopt u kans dat deze ontsteking zich verder uitbreidt. Met als gevolg dat niet alleen het tandvlees, maar ook het steunweefsel van uw tanden en kiezen wordt aangetast. Deze ernstige vorm van tandvleesontsteking heet parodontitis. Parodontitis kan er zelfs voor zorgen dat het kaakbot afneemt, waardoor uw tanden en kiezen los komen te staan.

Bacteriën in de bloedbaan

Onderzoek heeft aangetoond dat er een relatie bestaat tussen parodontitis en acute hart- en vaataandoeningen. Bacteriën die zich ten gevolge van een tandvleesontsteking in de mond bevinden, kunnen in de bloedbaan terechtkomen. Daar kunnen ze ontstekingen veroorzaken die mogelijk tot verstopping van de aderen leiden. Deze verstoppingen kunnen op hun beurt voor een hart- of herseninfarct zorgen. Een op het eerste oog onschuldige aandoening kan dus grote risico’s met zich meebrengen. Reden te meer om ontstekingen van het tandvlees serieus te nemen en zoveel mogelijk te voorkomen.

Behandeling door mondhygiënist

De mondhygiënisten van Cleyburch helpen u bij het voorkomen of behandelen van parodontitis. U krijgt professioneel advies hoe u uw mondholte en tandvlees zo gezond mogelijk houdt. Als de behandeling van bloedend en ontstoken tandvlees niet slaagt, dan kunnen zij overgaan tot bacteriologisch onderzoek. Op basis van de uitslag zullen zij mogelijk een antibioticakuur laten voorschrijven.